Iso koko ei auta eläkeläistä

Uusimaa Kolumni 19.2.2014 | A-P. Pietilä:

Riski eläkerahojen hupenemisesta ei ole hälvennyt, vaikka työeläkeyhtiöt ovat kasvaneet.

Suurta osaa työeläkkeiden turvana olevasta 150 miljardin euron sijoituspotista hallinnoivat isot työeläkeyhtiöt. Niiden vakavaraisuus on kuitenkin heikompi kuin yksityisten eläkesäätiöiden ja kassojen.

Työeläkeyhtiöiden turvallisuudesta kertovaa vakavaraisuussäännöstöä oli pakko muokata 2008 finanssikriisin yhteydessä. Muutoin suurimmat työeläkeyhtiöt olisivat voineet jopa kaatua pörssiromahduksessa.

Iso koko ei ole lisännyt työeläkeyhtiöiden tehokkuutta eikä laskenut eläkerahojen hoitokuluja. Pienemmät eläkesäätiöt- ja kassat toimivat tehokkaammin.

Suuret eläkeyhtiöt ovat käyttäneet valtaa ja kuluttaneet eläkerahoja tappiollisiin yrityksiin kuten Talvivaaraan, Rautaruukkiin ja Outokumpuun.

Eläkejärjestelmää tuntemattomat kansanedustajat ovat tyhmyyksissään ehdottaneet, että Suomessa olisi vain yksi iso työeläkeyhtiö.

Kokemusten ja tulosten perusteella keskittäminen riskeeraisi työntekijöiden eläketurvan ja lisäisi huonojen sijoituspäätösten seurauksia.

Työeläkeyhtiöt tekivät hyvät tuotot viime vuonna, kun pörssiosakkeilla ansaitsi hyvin. Jos rahat olisi sijoitettu ilman jatkuvaa osakekauppaa kuten ns. passiiviset sijoittajat tekevät, tuotot olisivat olleet kaksinkertaiset. Sijoitusammattilaisten hyöty oli olematon.

Työurien pidentämisen ohella suurten työeläkeyhtiöiden toiminnan kalleus ja tuottojen taso on nostettava pöydälle. Samalla on turvattava työnantajien mahdollisuus vapaasti siirtää rahansa työeläkeyhtiöistä eläkesäätiöihin ja kassoihin. Nyt se on lainsäädännöllisesti kannattamatonta, mikä pönkittää isojen asemaa.

Työeläkeyhtiöt ovat yksityisiä yrityksiä, jotka hoitavat lakisääteistä tehtävää. Viime kädessä niiden tappiot kuitenkin maksatetaan veronmaksajien tai vakuutettujen taskusta. Samalla tavalla hoidetaan kriisipankkeja.

Kirjoittaja on Suomen Lehtiyhtymän julkaisemien Helsingin Uutisten, Länsiväylän, Vantaan Sanomien ja Turkulaisen vastaava päätoimittaja.