Fiva: Työeläkesektorin vakavaraisuus säilyi hyvällä tasolla

Työeläkesektorin keskimääräinen vakavaraisuus laski syyskuun 2015 lopussa 28,1 prosenttiin (30.6.2015: 32,5 %), mutta säilyi edelleen hyvällä tasolla, ilmenee Fivan lehdistötiedotteesta 8.12.2015.

Eläkesäätiöiden ja –kassojen vakavaraisuusaste oli edelleen vahva, keskimäärin 36,1 prosenttia (42,2 %). Työeläkeyhtiöiden vakavaraisuus oli vastaavasti 27,6 prosenttia (32,5 %). Vakavaraisuusasteen laskuun vaikuttivat sijoitusmarkkinoiden heikentyminen elo-syyskuussa sekä eläkevaroille hyvitettävän tuoton eli tuottovaateen korkea taso.

Työeläkesektorin sijoitusten tuotto oli tammi-syyskuussa 2015 2,1 %, kun tuottovaade samalle ajanjaksolle oli 4,0 %. Alentunut vakavaraisuusaste ja vaatimattomat osakemarkkinoiden tuotot laskevat tuottovaadetta jatkossa.

Lisätiedot:

Fivan lehdistötiedote 8.12.2015 - 19/2015