Timo Toropainen Etk.fi-kolumnissa: Slushista oppia

Eläketurvakeskuksen ETK.fi-nettikolumni 19.11.2015

- Reiluilla pelisäännöillä toimiva hajautettu järjestelmä virittää meidät kaikki kunnon kilpailuun yhteisen eläkeasian puolesta, pohtii ESY:n Timo Toropainen Etk.fi-kolumnissa. Oppia hän ottaisi Slush-ajattelusta ja ketteryydestä.

Hybridi, yhdistelmä, muuli… Noin nimitteli Suomen työeläkejärjestelmää Jukka Rantala tällä samaisella foorumilla aiemmin syksyllä.

Hyviä nimiä kaikki.

Uusien nimien keksimisen lisäksi on juuri nyt pysähdyttävä miettimään tarkemmin tämän yhdistelmäjärjestelmän yhtä ulottuvuutta, eli hajautusta.

Eläkekassojen ja eläkesäätiöiden pohjalle alun perin syntynyt hajautettu järjestelmä on nykyään liian keskittynyt. Finanssikriisin jälkivyöryissä on sulautettu useita hyvin toimineita eläkesäätiöitä työeläkeyhtiöihin. Joissakin sulautustapauksissa on sorruttu menettelytapoihin, joiden harjoittajien kannattaa toivoa, ettei niitä koskaan pöyhittäisi kunnolla.

Uutta eläkesäätiö- ja eläkekassalakia valmistelevan työryhmän toiminta päättyy tammikuun lopussa. Työryhmässä on uskallettava helpottaa uusien säätiöiden ja kassojen perustamisedellytyksiä. Keinoja kyllä löytyy, jos on tahtoa.

Vallankumouksella pelotteleminen ja silkkaan ahneuteen perustuva muutosvastarinta joutaisivat jo syvälle maakuoppaan.

Reiluilla pelisäännöillä toimiva hajautettu järjestelmä virittää meidät kaikki kunnon kilpailuun yhteisen eläkeasian puolesta.

Kilpailua voi lähestyä sellaisestakin kulmasta, että vertailee mielessään Helsingin Messukeskuksessa yhtä aikaa marraskuun puolivälissä järjestettyjä tapahtumia Työeläkepäivää ja Slushia. Molemmat tapahtumat olivat toki lajissaan mainioita, mutta silti kehotan ottamaan Slushista oppia.

Siellä ei yhtään yrittäjää nollata tämän pienuuden perusteella, jos ajatus on hyvä. Siellä haetaan uudelle yrittäjälle kaikin keinoin rahoitusta, jos ajatus on hyvä. Siellä kannustetaan kaikkia, jotka toimivat reilusti. Siellä kunnioitetaan ketteryyttä.

Eivätkö nuo kaikki ole niin oivallisia toimintalinjauksia, että ne kannattaa sellaisenaan siirtää ohjenuoriksi myös työeläkealalle?

On toki myönnettävä, että paradoksejakin rinnastuksiin liittyy. Joskus tuntuu, että eläkesäätiöistä ja -kassoista joutuu puhumaan ihan kuin jostakin upouudesta keksinnöstä, vaikka esimerkiksi Apteekkien Eläkekassa on jo 151-vuotias.

Toiminta-ajatus on kuitenkin kirkas – ja tähän päivään se istuu kertakaikkisen komeasti.

Timo Toropainen

Kirjoittaja on Eläkesäätiöyhdistys – ESY ry:n toimitusjohtaja