Päähänpistoja

20.6.2018 — Timo Toropainen, Eläkesäätiöyhdistys

Hurja kevät

Vietin pitämättä jääneitä talvilomapäiviä runsas viikko sitten vaimon kanssa helteisessä Budapestissa.

Mahtavan Gellert-kylpylän altaissa oli aikaa käydä läpi loppukevään tapahtumia omassa elämässä.

Kelattavaa riitti sen verran paljon, että iho oli palaa auringossa.

x x x x

Maaliskuun lopulla vaihtui tärkein esimieheni eli Eläkesäätiöyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, kun Harri Lemmetti luopui tehtävästä.

Myönnän kernaasti, että tj-kaudellani olen tykästynyt Harriin kovasti. Hän on kerrassaan mainio pakkaus.

Työsuhteemme muuttuu, mutta ystävyytemme säilyy.

Ja hieno ihminen on myös uusi puheenjohtaja Pasi Strömberg.

x x x x

Aprillipäivästä lähtien on toimistomme assistentti Merja Äimänen ollut eläkkeellä.

Merjahan ehti työskennellä Eläkesäätiöyhdistyksessä yhteen soittoon uskomattomat 45 vuotta.

Lady ESY on mm. ollut mukana jokaisessa Kevätseminaarissa.

x x x x

Tämän vuoden Kevätseminaarissamme Tallinnassa Merja oli ensimmäistä kertaa mukana uudessa roolissa: vieraana.

Seminaarin järjestäminen on kaltaisellemme pienelle (nyt kolmen hengen) toimistolle melkoinen ponnistus.

Onneksi kaikki sujui hyvin. Esiintyjät hoitivat hommansa kiitettävästi, väki viihtyi – ja ruoka maittoi, vaikka makrillia ei ollut tarjolla.

x x x x

Privaattielämässäkin on riittänyt vilskettä.

Vaimo oli tuottajana toteuttamassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirin MLL UP –hyväntekeväisyysmuotinäytöstä, josta kehittyi Suomen historian suurin muotinäytös.

Lasten osalta keväälle mahtuivat mm. pojan ylioppilaskirjoitukset, yliopiston pääsykokeet ja lakkiaiset sekä Helsingin Tanssiopiston baletin erikoiskoulutusluokilla treenaavien tyttärien kevätnäytökset vanhempien järjestämien buffetien kera.

Myös bestmaneilla meni lujaa: Olli Rehn nimitettiin Suomen Pankin pääjohtajaksi ja Sebastian Fagerlundin orkesteriteos Water Atlas kantaesitettiin Amsterdamissa ja Helsingissä.

Ei tässä osaa oikein muuta sanoa kuin tunnustaa julkisesti rajattoman ylpeyden rakkaiden perheenjäsenten ja ystävien omistautumisesta omille kuvioilleen.

x x x x

Kaikki ei ole sentään sujunut mukavasti.

Lauttasaaren ala-asteen koulun ympärille syntynyt sisäilmakohu on vienyt välillä yöunet.

Johtamallani koulun johtokunnalla ei ole osaa eikä arpaa ongelmien tai kohun synnyttämisessä, mutta ratkaisujen hakemiseen olemme tietysti halukkaita, vaikka valtaakaan ei johtokunnalla tai sen puheenjohtajalla juuri ole.

Näinä some-aikoina tuollaisen sotkun selvittäminen on vaan sietämättömän hankalaa, kun kukaan ei keksimälläkään pysty keksimään niin päätöntä huhua, etteikö joku ottaisi sen totena.

Kuka tahansa pystyy hetkessä sytyttämään roihun, mutta kuka kykenee sammuttamaan sen edes ajan kanssa?

Onneksi Lauttasaaren koululaisten vanhempien hiljaiselta enemmistöltä on tullut niin paljon tukea sotkun hoitamiseksi vähemmän näyttävin keinoin, että tuollaisia hommia jaksaa lusia.

Lasten turvallinen ja terveellinen kouluympäristö pystytään kyllä varmistamaan pienemmälläkin meuhkaamisella.

x x x x

Ja onhan se myönnettävä, että juuri Budapestin-matkani alla tuli raju isku palleaan, kun OP Ryhmä ilmoitti, että OP-Eläkekassa sulautetaan Ilmariseen.

OP-Eläkekassa on suurin TyEL-jäsenemme. Edunvalvontatyössä OP Ryhmä on ollut vankkumaton tukipylväämme.

OP Ryhmällä on omat, ymmärrettävät IFRS-tilinpäätösstandardeihin liittyvät perustelut ratkaisuunsa.

Muilla jäsenillämme ei samanlaisia vaikeuksia ole. Ne voivat jatkaa omaa ansiokasta toimintaansa.

Tästäkin selvitään – ihan niin kuin tuosta keväästäkin.

Päähänpistoja

21.12.2023
Kumarrus
28.8.2023