Päähänpistoja

19.10.2017 — Timo Toropainen, Eläkesäätiöyhdistys

Kun raha kohtaa tarpeet

Koko kansakunta saa nyt seurata sydän syrjällään, miten yksityiset ja julkiset palvelut saadaan sote-uudistuksessa toimimaan yhdessä ja erikseen kansalaisten parhaaksi.

Toivotaan parasta.

Kaikessa hiljaisuudessa on onneksi jo syntynyt hyviä esimerkkejä yksityisen rahan ja julkisten tarpeiden onnistuneista kohtaamisista.

Otan yhden esimerkin Helsingin Lauttasaaresta, jota kutsutaan myös onnellisten saareksi (ESY:n hallituksen pj. Harri Lemmetti pilkallisesti, me lauttasaarelaiset vakavissamme).

Lauttasaaressa on aivan hillitön pula koulupaikoista. Omien tyttärienikin koulu, Lauttasaaren ala-aste, on paisunut jo Suomen suurimmaksi ala-asteeksi. Meillä (puhun meistä, koska toimin koulun johtokunnan puheenjohtajana) on jo yli 900 oppilasta.

Onneksi muutama vuosi sitten, kun Myllykallion koulun seinät uhkasivat jo revetä, löytyi apua yksityisestä naapurista. Osa Hedengrenin toimistorakennuksesta remontoitiin oivallisiksi koulutiloiksi, joihin kaupunki meni vuokralle.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa oppilasmäärä jatkaa yhä vaan kasvuaan samaan aikaan, kun Myllykallion päärakennuksen vääjäämätön perusremontti lähestyy.

Eikä sopivia, vapaita paikkojakaan uudelle rakennukselle löydy; etenkään kaupungin omistamia.

Taas on apua saatavissa yksityiseltä puolelta: eQ Hoivakiinteistöt rakennuttaa Lauttasaaren Vattuniemessä kokonaan uuden päiväkoti- ja koulurakennuksen, johon kaupunki tulee kiinteistön käyttäjäksi uudenlaisten, pitkäaikaisten vuokra- ja maksusopimusten turvin.

Rivakalla aikataululla toteutettava kouluprojekti on eQ Hoivakiinteistöille ja Helsingin kaupungille haastava pilottihanke, koska eihän tällaista yksityisen rahaston ja julkisen koulun yhteistyötä ole testailtu.

Jos tämä tehdään hyvin, tilasuunnittelu tapahtuu hyvässä yhteistyössä koulun loppukäyttäjien             (= oppilaiden ja opettajien) kanssa – ja lopputulos on kadehdittavan toimiva. Samalla sijoittajat löytävät lupaavan kohteen varoilleen ja kaupunki pääsee satsaamaan omia veroeurojaan siihen, mitä koulun seinien sisällä tapahtuu.

Tällaisia yksityisen ja julkisen kohtaamisia tarvitsemme muuttuvassa Suomessa vielä paljon.

Päähänpistoja

12.10.2018
Brysselin-retki pani pohtimaan
11.9.2018