Päähänpistoja

29.1.2018 — Timo Toropainen, Eläkesäätiöyhdistys

Muistikuvia Suomea johtavasta filmitähdestä

Helmikuussa 1990 kokoomuslähde kuiskutteli, että ensimmäisen kauden kansanedustaja Sauli Niinistö pyrkii kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajaksi.

Kirjoitin ryhmän valinnoista Demariin ennakkojutun otsikolla ”Niinistö hapuilee jokeriksi”.

Otsikon verbi näyttää näin 28 vuotta myöhemmin jokseenkin hassulta, eikä Niinistökään silloin tullut valituksi, mutta tuo oli ensimmäinen kosketukseni Sauli Niinistön urakehitykseen.

x x x x x

Elokuun lopussa 1994 saattelin Ilta-Sanomien toimittajana juuri kokoomuksen puheenjohtajaksi valitun Sauli Niinistön kotiinsa Saloon. Vaimo Marja-Leena Niinistö tarjoili iltamyöhällä miehelleen ja meille vieraille maittavia piiraita.

”Takki naulaan ja terassille tupakalle” oli juttuni otsikko. Isossa kuvassa Niinistö löhöää hymyilevänä terassituolissa. Röökiä ei sentään näy.

Niinistön ulkonäköä nimitin jutussa Bill Clintonin ja Tony Blairin ”habitusyhdistelmäksi”.

x x x x x

Tammikuun lopussa 1995 olin menossa kokoomuksen vaalistarttiin tekemään elämäni toista televisiojuttua MTV3:n uutisiin. Pari päivää ennen tilaisuutta Sauli Niinistö naureskeli eduskunnan kuppilassa, että täytynee pitää sen verran jykevä linjapuhe, että tuoreen tv-toimittajan työ helpottuu.

Nauru muuttui itkuksi.

Koko vaalistartti jouduttiin keskeyttämään, kun Järvenpäähän kiiri suru-uutinen Marja-Leena Niinistön menehtymisestä autokolarissa Lohjan kunnassa matkalla Salosta Järvenpäähän.

x x x x x

Keväällä 1999 Sauli Niinistöstä oli kehittynyt jo niin valtaisa hahmo, että hänen ilmestymisensä keskiyöllä puoluekokousväen keskelle jyväskyläläiseen yökerhoon sai Oulun tienoilta kotoisin olevan nuoren puoluekokousedustajan kirkumaan:

”Mieletöntä! Kukaan ei kotona usko, kun kerron olleeni samassa yökerhossa Saulin kanssa!”

Viimeistään silloin oli helppo oivaltaa, että Niinistön suosiota ei kannata mitata politiikan mittareilla, koska hänestä oli tullut rockstara tai filmitähti.

x x x x x

Joskus 2000-luvun alussa haastattelin Sauli Niinistöä hänen silloisen kotinsa edessä Helsingin Urheilukadulla.

Koska valtiovarainministerillä oli kiire seuraavaan palaveriin, hän liftasi meiltä kyydin.

IFK:n pyhätön kohdalla Nordenskiöldinkadulla heitin takapenkkiläiselle, että yksi värikäs viikkolehti oli sitten bongannut hänet asuntoesittelystä.

Takapenkiltä alkoi kuulua sellaista kiroilua, että siihen verrattuna Tintin kapteeni Haddockin jupina on sangen siveää sanailua.

Autoa ajanut Nelosen uutisten kuvaaja oli ajaa järkytyksestä Helsingin Jäähallin seinään.

x x x x x

Vuoden 2004 joulun jälkeen yritin soittaa Sauli Niinistölle tsunamin runtelemaan Thaimaahan.

Hän ei vastannut, koska vesi oli vienyt kännykän.

Onneksi henki säilyi.

x x x x x

Kaiken tuon ja monen muunkin kokemuksen jälkeen en ihmettele lainkaan Sauli Niinistön valtavaa suosiota.

Sitä sen sijaan en ymmärrä, miksi vaalien jälkeen pitää lyödä Juha Sipilää tai Antti Rinnettä heidän puolueidensa presidenttiehdokkaiden vaalituloksen takia.

Ei näissä vaaleissa ollut Niinistön kilpakumppaneilla pienintäkään pärjäämissaumaa. Elävässä demokratiassa on kuitenkin aina hyvä olla vaihtoehtoja.

Hyvää kuutta vuotta!

Päähänpistoja

21.12.2023
Kumarrus