Tomas Hildebrandt, EVLI PANKKI OYJ
Varainhoitajan blogi

5.9.2016 — Tomas Hildebrandt, EVLI PANKKI OYJ

Negatiivisten markkinakorkojen vaikutus eläkesäätiön toimintaan

Jälleen on yksi sijoitusvuosi lähestymässä loppuaan ja uusi odottamassa haasteineen. 2016 muistetaan ennätysten ja poliittisten riskien vuotena. Yhdysvalloissa osakemarkkinat nousivat kaikkien aikojen ennätykseensä ja Donald Trumpin valinta maan presidentiksi innosti markkinoita vielä vuoden loppumetreillä. Korkomarkkinoilla saamme kiittää Mario Draghia ja Euroopan keskuspankkia korkotason painamisesta kaikkien aikojen alimmille tasoille. Brexit meinasi yllättää kesällä, mutta sen toteutus siirtynee ensi vuosikymmenen puolelle.

Korkosijoitukset  tuottivat jälleen odotettua paremmin, eikä korkoriskeiltä suojautuminen kannattanut. Evlin korkorahastojen tuotot ovat tänä vuonna 2,2 ja 6,2 prosentin välillä. Osakemarkkinoilla nousivat kaikkein rajuimmin kehittyvien maiden osakkeet eurooppalaisten osakkeiden jäädessä selvästi jälkeen. Evlin osakerahastojen tuotot ovat tänä vuonna -4,9 ja +46,5 prosentin välillä. 40 prosentin osakepainoilla olevat salkkustrategiat tuottavat +3,8 – +4,5 prosenttia.

Päästäänkö ensi vuonna enää uusiin ennätyksiin, kun eteen avautuu poliittisten riskien miinakenttä. Trump vetää arvaamattomuudessaan vertoja Venäjän Vladimir Putinille ja keskeisissä euroalueen maissa voidaan nähdä vallan vaihtumisia. Suhdannekehitystä tukeneiden matalien korkojen ja halpojen raaka-aineiden vaikutus on vähenemässä. Verohelpotukset ja investoinnit saattavat piristää maailmantalouden näkymiä, mutta korkotaso tuskin pysyy näin matalalla. Myös inflaatio alkaa nostaa päätään.

Edessä onkin jälleen kerran haasteellinen vuosi sijoittajalle. Epävarmuuden lisääntyessä riskipuskureiden on syytä olla riittävät. Brexit ja Trumpxit kuitenkin osoittivat, ettei liika oveluus kannata. Myös markkinoiden perässä hötkyily olisi tullut kalliiksi.

Sijoitusstrategian toteutuksessa tarvitaankin nyt monipuolisuutta, sekä taktisen allokaation että huolellisten valintojen avulla. Hajautuksen lisääminen on yksinkertainen keino kokonaisriskin vähentämiseksi. Suojautuminen pelkästään riskillisten omaisuusluokkien painotuksia vähentämällä tulee kalliiksi lyhyiden korkojen ollessa negatiivisia.

Nyt nähtävissä oleviin huolenaiheisiin voi varautua ja niitä voi ensi vuoden sijoitusstrategioissa huomioida. Epäilemättä yllätyksiäkin on luvassa, myös positiivisia. Mitä, jos Trump osoittautuukin valtiomieheksi ja eurooppalaiset löytävät yhteisen sävelen?

Kiitos lukijoille, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille kuluneesta vuodesta. Onnea ja menestystä tulevalle!

Tomas Hildebrandt

Kirjoittaja on Evli Pankin markkinastrategi ja seniorisalkunhoitaja

EVLI PANKKI OYJ

Evli on sijoittamiseen erikoistunut pankki, joka auttaa yksityishenkilöitä, yrittäjiä ja yhteisöjä kasvattamaan varallisuuttaan. Evli tarjoaa varallisuudenhoitoa, osake- ja johdannaisvälitystä, sijoitustutkimusta ja corporate finance -palveluja.

Vuonna 1985 perustettu Evli on koko toimintansa ajan ollut edelläkävijä nopeasti kehittyvillä pääomamarkkinoilla. Toiminnan perustana on Evlin henkilöstön vahva ammattitaito ja kokemuksen tuoma kyky löytää asiakkaille lisäarvoa tuovia ratkaisuja. Evlin tavoitteena on rakentaa pitkäaikaisia ja luottamuksellisia asiakassuhteita.

Evlin palveluksessa työskentelee yli 200 henkilöä. Evlin hallinnoitavana on 9,4 miljardia euroa asiakkaiden varoja (netto 6/2016). Evli-konsernin oma pääoma on 61,6 miljoonaa euroa ja BIS-vakavaraisuussuhde 15,6 % (30.6.2016).

www.evli.com

Varainhoitajan blogi

15.3.2024
Tero Tuominen, Evli-Rahastoyhtiö Oy
Onko asuntorahastoilla tulevaisuutta?
20.11.2023
Tomas Hildebrandt, EVLI OYJ
Maailmantalouden näkymät ja odotukset vuonna 2024
31.1.2023
Eloa pitkän aikavälin tuotto-odotuksissa
19.12.2022
Keskeiset talousteemat ja -tekijät vuonna 2023
26.9.2022
Tomas Hildebrandt, Evli Oyj
Tuleeko talvi vai jääkausi?