Päähänpistoja

28.1.2019 — Timo Toropainen, Eläkesäätiöyhdistys

Puhelinsurkimuksen vuodatus

Eläkesäätiöyhdistyksen toimistolla ihailen työtovereideni kykyä puhua luontevasti ja ystävällisesti puhelimessa tarvittaessa vähän pidempäänkin.

Itse en moiseen kykene.

Vaikka tulen ihmisten kanssa juttuun silmätysten ja sähköisesti kai ihan kohtuullisesti, puhelimeen en jaksa puhua yhtään ylimääräistä.

Niin on aina ollut.

Olen myös arka soittelemaan ihmisille, jos on pienikin riski, että siellä toisessa päässä on hankala hetki.

En halua häiritä.

Palavereissa, seminaareissa, lounailla, IFK:n matseissa - melkein kaikkialla - pyrin kyllä pitämään puhelimeni sillä tavalla ulottuvillani, että huomaan, jos siihen soitetaan, mutta se on lähinnä lapsiani varten. He tietävät, että isälle saa ja pitää soittaa, jos on hätä tai muu soittamisen tarve.

Kun on kiireettömässä tilanteessa otettava yhteys johonkin ihmiseen tai tahoon, lähetän sähköpostin, WhatsApp-viestin, tekstarin tai LinkedIn-viestin, jonka vastaanottaja lukee itselleen sopivana aikana - ja reagoi siihen niin kuin parhaakseen katsoo.

Kaikki saamani asialliselta vaikuttavat viestit luen itse huolellisesti.

Tällä vuodatuksella yritän tehdä selväksi, että puhelimitse minulle ei kannata yrittää myydä yhtään mitään. Kun en ole tähän korkeaan ikään mennessä mitään minulle tyrkytettyä puhelimessa ostanut, en usko asetelman enää muuttuvan.

Eikä se sillä muutu, että myyntipyrkimys verhotaan joksikin keskustelutarjoukseksi tai muuksi vastaavaksi.

Kun siis kysyn, onko tämä myyntipuhelu, olisi "joo", "tavallaan" tai "pohjimmiltaan" parempi vastaus kuin "ei".

Viime viikollakin tuli useampi puhelu, jotka osoittautuivat myyntipuheluiksi. Kaikki soittajat olivat miellyttäviä ja asiallisia, joten pyydän anteeksi, jos soittajalle tuli tunne, että täällä on tyyppi, jonka munuaiset kuljettavat nestettä päähän.

Yhdestä puhelusta voin sanoa ihan vilipittömästi, että ehdin jo luulla soittajan pyytävän minua juontajaksi tai puhujaksi heidän seminaariinsa, kun joku on perunut tulonsa, mutta maksullista kuulijanpaikkaahan siinä kaupiteltiinkin.

Se puhelu ei pitkään jatkunut.

Tällaista se nyt vaan on.

Yritetään kestää.

Kiitos - ja anteeksi.

Päähänpistoja

11.4.2024