Päähänpistoja

2.8.2017 — Timo Toropainen, Eläkesäätiöyhdistys

U2 ja RHCP eivät petä

En tee tätä nostattaakseni kateutta kenenkään lomien jälkeisessä elämässä. On vaan suoranainen pakko kehua muutenkin mainion kesäloman kahta keikkakokemusta.

Kovin ja huikein oli U2 Barcelonassa heinäkuun puolivälissä.

Olympiastadionin liput oli myyty loppuun heti tammikuussa muutamassa minuutissa. Kysyntää oli kiihdyttänyt tieto, että U2 heittää The Joshua Tree –kiertueellaan koko Euroopassakin vain kahdeksan keikkaa. Kiitos ystäväni Kimmo Valtasen tiketti kuitenkin järjestyi – ja se varmistuikin jo talvella.

Niinpä oli helppo ajella satakunta kilometriä Barcelonan konserttiin lomakohteestamme, johon olimme varanneet lennot ja majoituksen samalle ajankohdalle ihan sattumalta. Toistan: ihan sattumalta.

Kiertueen keikoilla U2 soittaa 30 vuotta sitten ilmestyneen legendaarisen The Joshua Tree –albuminsa (= 11 biisiä) alusta loppuun. Barcelonassa kuultiin lisäksi alkuun kolme muuta kappaletta ja lopuksi vielä seitsemän eri albumien laulua.

Koko kahden tunnin setti oli Sunday Bloody Sundayn ensimmäisistä rumpukapulan iskuista viimeisiin kumarruksiin asti sellaista juhlaa, että jäyhä suomalainenkin lämpeni. Enää ei tarvitse ihmetellä, miksi superstarat kehuvat espanjalaista ( tai tässä tapauksessa tarkemmin sanoen katalonialaista) yleisöä ehkä maailman parhaaksi.

Unohtumaton kokemus, kertakaikkiaan.

Vaan eipä ollut hullumpi kokemus myöskään Red Hot Chili Peppersin revitys viime lauantaina Helsingin Kaisaniemessä.

Oma poika lähti mukaan ja lippujakin sai ostetuksi vielä keikkapäivänä. Ilta oli lämmin. Ikätovereista koostuva orkesteri oivassa vedossa ja jopa hyvällä tuulella.

Vaikea toivoa enempää.

Päähänpistoja

20.6.2018
Hurja kevät