Talouselämä: Toimittajasta eläkepomoksi

Talouselämä haastatteli toukokuun alusta Eläkesäätiöyhdistyksen toimitusjohtajana aloittavaa Timo Toropaista.

Talouselämä 8/2014 | Teksti: Pirjo Kupila

Olet työskennellyt yli 25 vuotta politiikan ja talouden toimittajana. Toukokuussa aloitat Eläkesäätiöyhdistys ESY:n toimitusjohtajana. Miksi vaihdat ammattia ja työpaikkaa?

”Viisikymppinen ei saa solkenaan mahdollisuuksia kokeilla uutta uraa. Media murros on niin raju, että jokainen toimittaja miettii tykönään muitakin ammattivaihtoehtoja. Itse sujuttelin toimittajana läpi kahdet isot yt-neuvottelut ilman potkuja.”

”Koko ammattikunnan kannalta on hyvä asia, että toimittajien osaamista arvostetaan myös median ulkopuolella. Toimittajat joutuvat kuitenkin pureutumaan erilaisiin ja vaikeisiinkin asioihin laajalti ja monelta kantilta. Olen todella onnellinen, että tulin valituksi tähän tehtävään.

Miltä tuntuu vaihteeksi keskittyä yhteen asiaan?

”Sano yhteiskunnasta yksikin asia, johon eläkeasiat ja –järjestelmä eivät jollain tavoin kytkeytyisi. Työeläkekentässä säätiöt ja kassa ovat suhteellisen pieni tekijä, mutta niillä on silti paikkansa järjestelmässä. Eläkesäätiöyhdistys hoitaa jäsentensä edunvalvontaa sekä neuvoo, tiedottaa ja järjestää koulutusta jäsenistölleen. Yhdistys ei tee sijoitus- eikä muitakaan investointipäätöksiä, vaan ne ovat eläkekassojen ja –säätiöiden oma asia.

Miten ammatinvaihdos muuhun vaikuttaa elämääsi?

”Perheelle jää enemmän aikaa iltaisin ja viikonloppuisin eikä töitä tarvitse tehdä myöskään jouluna, kuten uutistoimituksessa.”

Työskentelet pienen toimiston ja tiimin esimiehenä. Millainen esimieskokemus sinulla on?

”Televisiossa työskentely on opettanut kosolti ryhmätyötä ja työnjohtoa, koska siellä ei koskaan tehdä mitään yksin. Nuoruudessa hankin johtamiskokemusta politiikasta ja maanpuolustuksesta.”

Kestävätkö palkkasi ja työsuhde-etusi päivänvalon?

”Kun tekee töistä toisten rahoilla, ei pidä törsätä. En ottanut autoetua. Kuukausipalkkaan ei sisälly asuntoetu. Sitä varten ei kuitenkaan osteta eikä remontoida yhtäkään asuntoa.”

Teksti: Pirjo Kupila

Lue koko juttu: