Eläkesäätiöyhdistyksen kevätseminaari pidettiin toukokuussa Silja Symphonylla

Eläkesäätiöyhdistyksen 39. kevätseminaari käsitteli laajasti Suomen eläkejärjestelmän rakenteita. Seminaarissa kysyttiin muun muassa: Kuka työeläkejärjestelmässä käyttää valtaa ja miten. Työeläkejärjestelmän lainsäädännön sisällöstä vastaa viimekädessä eduskunta. Seminaarin avauspuheenvuorossa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula painotti kuitenkin erityisesti virkamiesten merkitystä lakien valmistelussa toteamalla: "Kukin ministeriö on juuri niin vahva kuin tämän ministeriön virkamiehet". Samalla hän muistutti luottamuksen merkitystä asioita valmistelevien tahojen, kuten kolmikannan taholle.

Säätiöiden ja -kassojen näkökulmasta eräs tärkeimpiä alkavia hankkeita on eläkesäätiö- ja eläkekassalakien kokonaisuudistus. Niiden taustasta, tavoitteista, reunaehdoista ja aikataulusta kertoi STM:n johtaja Hannu Ijäs. Odotukset vuoden 2015 kesäkuuhun mennessä valmistuvalle työlle ovat ainakin säätiö- ja kassakentällä suuret.

Rohkaisevana voidaan pitää Ijäksen toteama eläkesäätiöiden ja -kassojen merkitys eläkejärjestelmässä. – Mahdolliset tarpeettomat rajoitteet kassan tai säätiön perustamiselle ja toiminnan jatkamiselle on selvitettävä, hän luetteli yhtenä keskeisistä tavoitteista. Myös vapaaehtoinen lisäeläke otetaan uudistuksessa huomioon. Lisäeläkkeitä koskeva EU:n sääntely on muuttunut ja tulee muuttumaan myös jatkossa, Ijäs totesi.

Seminaarissa esitettiin alustajille runsaasti kysymyksiä sekä käytiin mielenkiintoista keskustelua. Eräs mieleenpainuvimmista oli alustajien välinen, Helsingin Sanomat sittemmin jättäneen Mikael Pentikäisen ja Eläketurvakeskuksen viestintäjohtaja Kati Kalliomäen, vuoropuhelu median ja työeläkejärjestelmän suhteesta sekä toisaalta työeläkealan viestinnän haasteista. Ymmärrys ja luottamus osapuolten toiminnalle löytyi molemmin puolin.

Johtaja Jussi Mustonen EK:sta alusti aiheesta ”Suomen kansainvälinen kilpailukyky Euroopan velkakriisin puristuksessa", finanssineuvos Urpo Hautala valtiovarainministeriöstä aiheesta ”Lisäeläkkeet ikääntyvässä Suomessa – käyttämätön voimavara vai tarpeeton kustannus?”. Seminaariesitysten päätteeksi toimitusjohtaja Kari Välimäki Merimieseläkekassasta aiheesta ”Työeläkelaitosten välinen kilpailu ja tehokkuus – onko hajautettua työeläkejärjestelmää syytä puolustaa?” Esitykset vakuuttivat varsin painavilla ja harkituilla sisällöillään sekä jättivät paljon ajattelemisen aiheita arvioidessaan yhteyskunnassamme tapahtunutta muutosta ja sen tulevaisuutta. Nyt tehtävät päätökset vaikuttavat kauas seuraaviin sukupolviin.

Lämmin kiitos kaikille mukana olleille 180 osallistujalle ja tervetuloa ensi keväänä yhdistyksen 40-vuotisseminaariin!