Eläkesäätiön perustaminen

Eläkesäätiö on työeläkeyhtiön ja eläkekassan ohella yksi vaihtoehto yksityisellä alalla työskentelevien työntekijöiden TyEL-eläketurvan järjestämiseksi.

TyEL-kannansiirto mahdollistaa oman TyEL-eläketurvaa hoitavan eläkesäätiön perustamisen työnantajalle tai työnantajien ryhmälle, jolla on vähintään 300 työntekijää.

Eläkesäätiön perustamistoimiiin kuuluvat sijoitussuunnitelman ja kannattavuuslaskelmien tekeminen sekä neuvottelut palveluyhtiön (eläkesäätiölle palveluita tarjoavan yhtiön) kanssa. Kannansiirto työeläkeyhtiöstä eläkesäätiöön tapahtuu sopimuksella, jonka tekoajankohdasta riippuu eläkesäätiöön siirrettävän vakavaraisuuden määrä.

Vakuutuskannansiirtosopimuksen jälkeen käydään neuvottelut palveluyhtiön kanssa ulkoistettavien palvelujen laajuudesta, perustetaan rekisterit ja järjestetään eläkesäätiön varainhoito.

Työeläkevakuutusyhtiöstä siirrettävään vakuutuskantaan kuuluvat kyseessä olevan työnantajan eläkevastuu ja niiden katteeksi tarvittavat varat. Sen lisäksi vastaanottavalle eläkesäätiölle siirretään vakavaraisuutta vakuutuskannan siirroissa käytettävän siirtyvän vakavaraisuuspääoman verran.

Siirtyvä vakavaraisuuspääoma lasketaan TyEL-vakavaraisuuslaskennassa käytettävän vastuuvelan määrästä. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa asetuksellaan Finanssivalvonnan esityksestä neljännesvuosittain.

Esim. 1.10.- 31.12.2016 välisenä aikana siirtyvän vakavaraisuuspääoman määrä on 25,8 prosenttia vakavaraisuuslaskennassa käytettävästä vastuuvelasta.

Alla olevasta linkistä aukeaa Adobe Acrobat-dokumentti, joka sisältää vastauksia eläkesäätiön perustamismenettelyä koskeviin kysymyksiin.

Artikkeliin liitetyt tiedostot: