Erityispiirteet

Eläkesäätiön erityispiirteet

• Eläkesäätiö on yhden työnantajan tai konsernin perustama vakuutus/eläkelaitos.
  • Eläkesäätiössä vakuutetut työntekijät osallistuvat eläkesäätiön hallintoon.
  • Eläkesäätiö on lähellä työnantajaa ja työntekijää.
  • Työnantaja voi takaisinlainata ne varat, joita eläkesäätiö ei välittömästi tarvitse eläke- ja muiden etuuksien sekä hallintokulujen maksamiseen.
  • Työnantaja kustantaa etuusperusteisen lisäeläketurvan.
  • Etuusperusteinen tai maksuperusteinen lisäeläketurva voidaan järjestää yrityskohtaisten tarpeiden mukaan.
  • Sijoitussidonnaisessa lisäeläkejärjestelyssä sijoitustoiminnan tuotot nostavat eläkkeiden tasoa.

Eläkekassan erityispiirteet

• Eläkekassa on yhden työnantajan, konsernin tai samaan toimialaan kuuluvien työnantajien perustama vakuutus/eläkelaitos.
  • Eläkekassassa vakuutetut työntekijät osallistuvat eläkekassan hallintoon.
  • Eläkekassa on lähellä työnantajaa ja työntekijää.
  • Eläkekassassa on tasoitusmäärä-niminen vakavaraisuuspuskuri työkyvyttömyyseläkkeiden hoitoa varten