Tarkistathan työeläkeotteesi - eläke karttuu työstä

Työeläkeotteesta selviää yksityisillä aloilla tehdystä työstä kertyneet ansiot, joiden perusteella työeläke aikanaan lasketaan. 50 vuotta täyttäneet saavat lisäksi arvioita tulevasta vanhuuseläkkeestä. Työeläkeotteiden postitukset aloitetaan tänä keväänä ja niitä lähetetään tästä alkaen vuosittain huhtikuun puolivälistä marraskuuhun asti.

Työeläkeotteelta voi varmistaa, että kaikki yksityisaloilla tehty työ on vakuutettu ja näin myös kerryttää eläkettä. Siksi työeläkeotteeseen merkittyjen työsuhteiden ja ansioiden oikeellisuus kannattaa tarkistaa huolellisesti. Kun tiedot ovat oikein, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Useimmiten tiedot ovat kunnossa. Jos kuitenkin huomaat puutteita tai virheitä, ne on kätevintä pyytää eläkelaitosta korjaamaan kirjeen mukana tulevalla korjauspyyntölomakkeella.

Toistaiseksi julkisella puolella tehtyä työtä ei näy työeläkeotteessa. Samoin työeläkeotteelta yleensä puuttuvat tiedot mahdollisesta lisäeläketurvasta. Näiltä osin tiedot saa suoraan kyseisen työskentelyn vakuuttaneelta laitokselta. Työhön liittyvän lisäeläketurvan etuuksista ja määrästä saa tarkat tiedot työnantajalta tai siitä eläkekassasta, eläkesäätiöstä tai vakuutusyhtiöstä, jossa lisäeläke on järjestetty.

Eläkkeen määräytymisestä ja eläkevakuuttamisesta saatte tarkempia tietoja omasta eläkelaitoksestanne, Eläketurvakeskuksesta tai osoitteesta: www.tyoelake.fi

MA